Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás – derült ki a Privátbankár Árkosár-felméréséből.
Árcsökkenést hozott az árrésstop – de sok minden még így is rengeteget drágult egy év alatt.
Erre a megállapításra jutottak a felmérés készítői, miután június 2-án az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletében vizsgálták meg 30 termék árát, amelyek közül 12 esett az árrésstop hatálya alá.
Az ellenőrzött kategórián belül az árréstopos termékek ára egyértelműen csökkent. Legmagasabb százalékkal a tejföl (45), a margarin (29) és a párizsi (29). Viszont ezzel a mérséklődéssel egyetemben is a 12-ből 7 termék ára tavalyhoz képest összességében mégis drágult. Összességében az árréstop harmadik hónapjában 14,9 százalékos csökkenés mutatható ki, de csak a bevezetése előtti időszakhoz képest.
A teljes 30 terméket felölelő vásárlás átlagosan 37 799 forintot öltelt fel, amely 12 hónap alatt 7,9 %-os, míg a múlt havi adathoz képest 2,9 %-os emelkedést jelez.
Az egy éves összehasonlításból kiderül, hogy leginkább a gyümölcsök ára drágult (az alma 50 %-kal), amit a tojás (47,6) és a narancslé (46,9) követett a Privátbankár árkosarába tartozó termékek közül. A negyediknek minősülő kávé haladta még meg a 40 %-os drágulást, 45,1 %-os mutatóval. Ezekhez képest pár termék ára csökkent, avagy zuhant is a kosárból, a krumpli 147, a gyümölcsjoghurt 21, a margarin 28, a párizsi 35,1, míg a tejföl 44,3 %-kal lett olcsóbb egy év alatt.