A kínai hátterű Temu és Shein az amerikai piac egyre szigorodó szabályozása miatt Európában próbálna meg tovább növekedni, ahol már most látványos bővülést mutatnak. Az EU azonban egyre szigorúbb fogyasztóvédelmi és vámintézkedésekkel reagál az ultraolcsó e-kereskedelmi modellek térnyerésére – írta meg a CNBC cikke alapján a Portfolio.
Az Egyesült Államokban kialakuló a kedvezőtlen szabályozások és vámintézkedések miatt jelentősen csökkenő forgalmát a Temu és a Shein egyre inkább Európában próbálná ellensúlyozni.
A Consumer Edge Research adatai szerint 2025 májusában a Temun 6 %-kal, a Sheinon 13 %-kal kevesebbet költöttek az amerikai vásárlók. A csökkenés egyik fő oka az amerikai „de minimis” vámmentesség megszűnése, valamint a postai úton küldött csomagokra kivetett akár 54 %-os vámtétel – derül ki a CNBC cikkéből.
Az amerikai tendenciával párhuzamosan egyre inkább terjeszkedik Európában a két cég. A Reuters kimutatta, hogy az Egyesült Királyságban és Franciaországban mindkét cég megduplázta digitális reklámköltését. Míg az Consumer Edge adatai azt jelzik, hogy Európai Unió polgárai körében 63%-kal, a britek részéről 38%-kal emelkedett a Temun a költések összege. Ugyanez az adat a Shein esetében 19 %-os, illetve 42%-os bővülést mutatnak. Különösen Franciaországban mutatott dinamikus bővülést a Temu.
Hamarosan azonban az EU-s trendekben is változás állhat be a két kínai diszkont áruház kereskedelmét illetően.
Az Unió ugyanis hamarosan bevezeti a 2 eurós vámot minden korábban vámmentes, kis értékű küldeményre,
ami közvetlenül érinti a Temuhoz és Sheinhez hasonló vállalatokat. Anand Kumar, a Coresight Research kutatási igazgatóhelyettese azt nyilatkozta, hogy ez nem csupán technikai módosítás, hanem tudatos stratégiai lépés az ultraolcsó e-kereskedelem szabályozására.
A francia törvényhozás sem hagyta figyelmen kívül a két vállalat kiemelkedő bővülését. A nemzetgyűlés elé „anti-fast fashion” törvénytervezetet nyújtottak be, amelynek módosított szövege már név szerint is említi az ultraolcsó platformokat. A jogszabály célja a gyors divat környezeti hatásainak csökkentése. Emellett a BEUC, az európai fogyasztóvédelmi szövetség panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz a Shein és Temu ellen, „sötét minták” (dark patterns) használata miatt, vagyis a túlzott fogyasztásra ösztönző manipulatív felhasználói felületek miatt – emelte ki a Portfolio.
Hasonló kritikákat már az Egyesült Államokban is megfogalmaztak a két cég ellen. Többek között a Temuval kapcsolatban
felmerült az a kétely, hogy megsérti a kényszermunka-ellenes jogszabályokat (Uyghur Forced Labor Prevention Act), míg a Sheint az emberi jogi és munkaügyi sztenderdek be nem tartása miatt vádolták meg.
Az Európai Unió részéről a jogi környezet szigorítása tovább nőhet a következő években. A 2026-ig a tagállamokban bevezetendő vállalati fenntarthatósági átvilágítási irányelv (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) azt követeli majd meg a Temuhoz és Sheinhez hasonló vállalatoktól, hogy kísérjék figyelemmel és fogják vissza a beszállítói láncaikban előforduló emberi jogi visszaéléseket, valamint adjanak jelentést a környezeti hatásaikról. Kumar kiemelte, hogy ezek az elvárások komoly a cégekkel szemben, de még ezekkel együtt is vonzó növekedési lehetőségként értékelhető az EU piaca.