A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről. Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben – jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az MTI által közreadott közlemény szerint.
A kormány tervei szerint nem a meglévő vasúti hálózattal párhuzamos, hanem abba illeszkedő vonalat alakítanának ki
– összegezte cikkében a iho.hu. A lap emlékeztetett, hogy a ferihegyi gyorsvasút terve már évtizedek óta az asztalon van, sőt már az első Orbán-kormány ideje alatt is felmerült, de a megvalósulás fázisába azóta nem lépett.
A g7.hu arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenlegi elképzelés az eredeti tervek karcsúsított változata, és kevésbé modern. 2017-ben még úgy állt, hogy a meglévő Cegléd-Szolnok vonalhoz készült volna egy 22 km-es kiegészítő szakasz Kőbánya-Kispest és Monor között. Az akkori verzió szerint egy 7 km-es pályarészt a föld alá vittek volna, amellyel kelet-magyarországi vonati kapcsolatok is kialakíthatók lettek volna. A jelenlegi terv szerint azonban zsákutcás megoldással készülne el a ferihegyi kapcsolódás, ahol a repülőtér végállomássá válna.
Egy milliárd eurós, azaz 400 milliárd forintos beruházásban
gondolkodnak a nemzetgazdasági tárcánál, de Nagy Márton konkrét időtávot a megvalósulásra most sem említett. Korábban arról volt szó, hogy az EU kohéziós alapjából finanszírozták volna a beruházás költségeit, később felmerültek kínai források is a projekttel kapcsolatban. Mostani nyilatkozatában a miniszter annyit mondott, hogy az EU tud a tervekről, és hogy a kormány koncessziós rendszerben gondolkodik.
A kevésbé modern megvalósulás azt eredményezné, hogy jelentősen nem gyorsulna az érintett Nyugati-Kőbánya/Kispest vonalon a közlekedés, továbbá a főváros komoly jegybevételtől eshetne el, ha a reptéri busz használata háttérbe szorulna – összegezte cikkében a gazdasági portál.
Borítókép forrása: a MÁV-csoport Facebook-oldala