Termelési problémákat okoz a járműgyártók piacán, hogy Kína április óta exportengedélyhez köti egyes ritkaföldfémek kivitelét. A jelenség az Egyesült Államokban és Németországban egyaránt tetten érhető, de Japánban és Dél-Koreában is gondokat okoz – hívta fel a figyelmet cikkében a g7.hu.
Elemzők szerint Kína nem elsősorban gazdasági, hanem inkább diplomáciai nyomásgyakorlási célból veti be ezt az eszközt.
A távol-keleti ország döntéshozóinak figyelme középpontjában az USA állhat, mivel azonban ők adják a teljes világgazdaságban a kitermelés több mint 50 és a feldolgozás majdnem 80 százalékát, ezért a korlátozás sokkal szélesebb körben gyakorol hatást.
Az európai autóipari beszállítók szövetsége több európai autóipari beszállító leállásáról ír a Reuters által szemlézett közleményében.
Kína ugyanis nem bánik bőkezűen a kérelmezett exportengedélyekkel kapcsolatban, azok mindössze negyedét hagyta jóvá, miközben számos esetében csak formai okokra hivatkozik az elutasítás esetén.
Az intézkedés Magyarországon is éreztetheti hatását, hiszen például a hazai telephelyekkel is rendelkező Bosch már múlt hónapban jelezte, hogy nehézségeket okoz beszállítóiknál Kína lépése, de a Mercedes is „szorosan nyomon követi és értékeli a helyzetet” – írta a portál cikkében.