A vámháború kirobbanása és talán a helyi civilek elégedetlensége is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Debrecenben létesülő giga gyáregyüttes, a CATL akkumulátorberuházása jegelje terveit.
Határozatlan időre felfüggesztették a CATL debreceni akkugyára második ütemének előkészítését – tudta meg a Telex. Az értesüléseik szerint Donald Trump vámháborújából fakadó piaci bizonytalanságokkal okolják a beruházás jegelését, és a csarnokok tervezői közül többeket el is küldtek.
A lap emlékeztet, hogy a komoly helyi vitákat kiváltó CATL akkumulátorgyár építését 2022-ben jelentették be. Egy hozzávetőlegesen 3000 milliárdot felölelő projekt részeként 100 gigawattórás kapacitású mostrumot emelnek Debrecen határában. A beruházást három ütemre osztották fel, amelynek első szakasza 2023-ban kezdődött el.
Ez lett volna Magyarország történetének legnagyobb gyára, amelyhez az állam 340 milliárd forinttal járult volna hozzá.
Az összeget három részre bontva, azaz gyáregységenként folyósítottak volna, de az első rész után járót a cég még nem kapta meg. Az első épületegyüttes már közel áll a megvalósuláshoz, az épületek állnak, a gyártósorok beszerelése zajlik. A beüzemeléshez 2000 dolgozóra van szükségük.
A CATL cég az elmúlt években nagyon optimista volt, így párhuzamosan az első ütemmel, hozzáláttak a második szakasz kivitelezéséhez is – írta a Telex -,
idén májusban még remélték, hogy a megvalósulás ott is hamarosan elérkezhet, azóta azonban meggondolták magukat.
A debreceni gyártókomplexum elsősorban az európai igények ellátására tervezték, mégis érinthetik az amerikai vámok, mert a kontinensünkön gyártott járművek egy részét végül Amerikába is forgalmazzák. Így ha Trump magas vámokkal fogja ténylegesen sújtani az európai autókat, akkor az azokhoz szükséges akkumulátorokra is kevesebb lesz a kereslet.
A lap úgy véli, hogy a döntést befolyásolhatta a környezethasználati engedély ügyében folyó per is, amelyet civilek indítottak a gyárak létesítése miatt, és amely évek óta húzódik.